Deze website maakt gebruik van cookies.
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.
Meer informatie: Bekijk onze Privacy en cookies pagina
Het is tien jaar geleden dat Peugeot zijn i-Cockpit introduceerde op de vorige generatie Peugeot 208. Een kleiner stuur – waar je niet doorheen maar overheen kijkt – in combinatie met een hoger geplaatst instrumentarium had en heeft volgens Peugeot flink wat voordelen, dus past het merk het sindsdien toe in bijna elk model. Een vloek of een zegen?
Voor Peugeots i-Cockpit begon het allemaal bij de Peugeot SR1, een conceptcar die op de salon van Genève stond in 2010. Die auto had een instrumentarium dat veel verder naar voren was geplaatst, nagenoeg gelijk onder waar de voorruit het dashboard ontmoette. Dat moest onder meer leiden tot extra rijbeleving, wat middels de naam al een beetje verklapt wordt: het ‘cockpitgevoel’, in een interieur waarin je je ogen vooral recht vooruit richt, op de weg die voor je ligt. On y va!
Of, nou, nog even geduld. Pas in 2012 introduceerde Peugeot de alternatieve dashboardlay-out in een productieauto, de 208 die debuteerde op Genève van dat jaar en in 2013 het grote publiek bereikte. De Fransen kozen ervoor om hun toch vrij fundamentele verandering op de markt te brengen in een volumemodel, wat in ieder geval getuigde van lef. Beviel het niet bij de massa, dan was dat mogelijk funest geweest voor een van hun belangrijkste nummers – en nog een nieuw nummer ook.